Zácpa

Co je to vlastně zácpa?
Zácpu můžeme v podstatě definovat jako obtížné vyprazdňování stolice doprovázené nepříjemnými pocity. Rozhodujícím ukazatelem v tomto směru je pravidelnost defekace (nejlépe denně) a její bezbolestné vnímání. Přestože se na první pohled může zdát, že se jedná o banalitu, ve skutečnosti jde o poměrně závažnou nemoc sužující zhruba 30% dospělé populace. V důsledku dlouhodobé stagnace nestrávené potravy totiž dochází k uvolňování škodliviny do těla, což vede k dalším, často velmi nebezpečným nemocem jako je rakovina apod.

Jaké jsou příčiny zácpy?
Zácpa je často příznakem jiných nemocí většinou spojených s potížemi orgánů trávicí soustavy. Často se vyskytuje u lidí, kteří mají problémy se štítnou žlázou nebo močovými cestami. Někdy může způsobovat problémy medikace, zvláště pak antidepresiva. Nemalou část příčin může hrát i psychika, hlavně stres vyvolaný časovou tísní. Nejvýznamnější roli v tomto směru nicméně hrají chybné stravovací návyky, které samozřejmě ovlivňují i další orgány, nejen oblast trávicí soustavy.

Co pro sebe můžeme udělat sami?

První pomoc
Přestože jsem poměrně radikální proti používání projímadel jakéhokoliv druhu, zmíním tuto možnost jako volbu první pomoci v akutních případech, kdy už skutečně člověk neví co s tím a nechce trpět déle. Ale pozor! Laxativa neřeší příčinu problému, ba naopak, jejich dlouhodobým užíváním celý problém akorát zhoršujete.

Životospráva
Moje primární doporučení je zásadní změna jídelníčku. Významně (lépe vynechat) omezit moučné výrobky, dále pak mléko a mléčné výrobky. Oba typy těchto potravin obsahují značné množství látek (lepek, kasein), které střevo doslova zalepují a brání tak v průchodnosti zbytků směrem ven. Přemíra cukru tělu rovněž neprospívá. Naopak je potřeba zařadit hodně vlákniny, a to nejlépe zvýšeným příjmem zeleniny (cca 40% denní spotřeby), luštěnin (cca 10% denní spotřeby) a celozrnných obilovin (cca 40-50 % denní spotřeby) a kombinovat různé druhy v závislosti na ročním období, energetické potřebě apod. Je potřeba rovněž dostatečný příjem tekutin tak, aby nedocházelo k přílišnému zahuštění a naopak i k přílišnému ředění stolice.

Očistné techniky
Obecně je dobré střevo udržovat v čistotě. Pokud významně změníte svůj jídelníček, z dlouhodobého hlediska budete mít po problémech. Střevo se dá očistit i různými klistýry, pomocí kolonohydroterapie, případně velmi účinnou jógovou procedurou zvanou Sankhapraksalana. Přestože jsem Sankhapraksalanu zkoušel, myslím, že není dobré tuto očistu zařazovat příliš často, max. čtyřikrát do roka při změně ročních období. Z dlouhodobého hlediska je lepší nechat očistu na těle samotném a pomoci mu “pouze” významnou změnou stravy. Určitě nezkazíte nic krátkodobým půstem.

Reflexní masáž
I v případě defekace nám významně může pomoci reflexní masáž. Podle orgánových hodin je tlusté střevo nejaktivnějším v čase mezi pátou a sedmou hodinou ranní. To je také nejpříhodnější doba k vylučování stolice. Naučte se v tomto čase nalačno zařadit vlnění břišními svaly a přidat masáž reflexních plošek střeva. Uvidíte, že pak nebudete mít problém si ráno dojít na záchod. Přeji co nejkvalitnější peristalitiku!

Facebook Twitter Email
 
Označeno s: , , , , , , , ,

Napsat komentář