Bolesti zad

Jde o poměrně široký pojem, pod který se může schovat ledacos. Příčin je mnoho, nicméně se dají relativně zobecnit, respektive, můžeme se na ně podívat z komplexního pohledu a zároveň se tak podívat i na to, jak si můžeme pomoci.


Příčiny bolestí zad a páteře

Pokud nebudeme počítat vrozené vady a úrazy, pak za bolavými zády v zásadě vidím tyto příčiny:

• Většinou nevhodné přetěžování. Spíše obecně nevhodný způsob současného života, kdy sedíme osm a více hodin zkroucení v židli před počítačem a pak sjedeme výtahem do garáže, nasedneme do auta a následně se svalíme na gauč před televizi. Mnozí naopak sportují, ale většinou nárazově a dají si velkou nálož v domnění, že musí dohnat to, co roky zanedbávali.

• Další významnou roli hraje nevhodné stravování. Přestože to mnohým připadá zvláštní, je to tak. Současný jídelníček mnohých z nás bohužel není schopen zajistit látky potřebné pro řádnou funkci kosterního systému, tedy svalů, šlach a vazů. Dochází k významnému překyselování organismu. Kyseliny se usazují ve svalech a vznikají pak bolesti, zejména v oblasti zad. Překyselený organismus zároveň ztrácí významné minerály z kloubů a šlach, které jsou pak náchylnější k zánětům. Mnozí z nás si při bolestech dopřejí analgetika nebo antiflogistika (léky proti bolesti a zánětu), která ale způsobí další postupné uvolňování svalových úponů a ve finále tak problémy ještě zhoršují.

• Nedílnou součástí našich problémů (ne jen s bolestmi zad) činí naše psychika. Páteř můžeme vnímat jako naši oporu, s jejíž pomocí se narovnáváme. Pokud máme problémy s bolestmi páteře/zad, většinou to poukazuje na celkovou přetíženost, máme takzvaně hodně naloženo. Často si nosíme s sebou něco, co už nelze dál snášet. Může to být i pocit strachu, viny odpor nebo nevyjádřená zloba a agrese.

Jak si s bolestmi zad poradit?

• Měli byste zásadně změnit jídelníček, zejména se vyvarovat nejkyselinotvornějším potravinám: cukr, maso a živočišné bílkoviny, tvrdé sýry, káva, černý čaj, ovocné čaje. Naopak zařaďte dostatek zeleniny, tepelně upravené i syrové, celozrnné obiloviny, luštěniny. Zásady pro sestavení zdravého talíře naleznete tady. V začátku můžete zařadit potravní doplňky, které Vám poskytnou do startu potřebné minerály a vitamíny a mnohdy působí zásadotvorně, jako například sladkovodní řasa chlorela.

• Zařaďte dostatek pohybu, který všestranně rozvíjí – lezení, jóga, taichi. Celkový tělesný rozvoj účinně podporuje páteř a udržuje správné držení těla. Tělesná námaha nám navíc napomáhá ke snadnějšímu a rychlejšímu odplavení škodlivin z těla.

• Nezapomeňte si dopřát dostatek volného času, chvil, ve kterých nic jiného neděláte, než že jednoduše „žijete“. Pokuste se eliminovat stresové situace, případně použít některou z metod jak se stresem bojovat.

• Na bolavé svaly, klouby, vazy a především chronické bolesti páteře a zad s výhodou můžeme použít zázvorové obklady. Nikdy NE! při akutním zánětu. Při vysokém krevním tlaku nebo chorobách srdce opatrně. Také v těhotenství nepoužívat na bederní oblast. Uvařte cca 3 l vody, hrnec odstavte a přidejte strouhaný zázvor zabalený do bavlněného hadříku či kapesníku a nechte louhovat 15 až 20 minut. Do výluhu pak namočte ručník, vyždímejte a co nejteplejší (co lze snést) přiložte na postižené místo, přikryjte suchým ručníkem a dekou. Nechte působit cca 2-3 minuty a obklad vyměňte. Obklady se přikládají 20-30 min nejlépe každý den do odeznění potíží.

• Nedílnou součástí boje proti bolestem páteře a zad by měla být reflexní terapie. Při jakýchkoliv potížích se zády bychom měli jednoznačně ovlivňovat krční a hrudní páteř. Na obou nohách třením dobře prohřejte obě vnitřní strany chodidel. Důkladně promačkejte oblast hlavních kloubu palců, palci točte a snažte se je uvolnit. Jemně promasírujte oblast reprezentující celou páteř tak jak je vidět na obrázku a popsáno na následujících řádcích.

páteř

Reflexní ploška krční páteře začíná těsně nad hlavním kloubem palce, na jeho druhém článku a pokračuje i pod ním, směrem k patě. První nártní kůstka je společná pro krční i hrudní páteř. Oblast bederní páteře pak reprezentuje první kost klínová (celá délka). Křížovou páteř ovlivňujeme na kosti loďkovité a kostrč v první třetině patní kosti. Citlivým a bolestivým místům se věnujte více. Pokud přidáte masáž oblasti látkové výměny (játra, žlučník, slinivka, ledviny + slezina a C bod, Br bod) bude to perfektní. Při bolestech byste masáž měli provádět několikrát za den až do odeznění potíží. V případě prevence stačí jednou denně.

Zdroj obrázku: Reflexní diagnostika a katalog reflexních ploch, Július a Beáta Patakyovi

Facebook Twitter Email
 
Označeno s: , , , , , , ,

Napsat komentář